Miten valita sopiva terapeutti?

20.04.2020

On oikeasti vain yksi ihminen, joka tietää sinulle parhaiten sopivan terapeutin. Se olet sinä itse. Tämä teksti on tarkoitettu tueksesi, kun pohdit sinulle sopivaa työntekijää. 

Kuka maksaa?

Kun lähdet etsimään terapeuttia, niin ensimmäinen tärkeä kysymys on, haetko terapiapalvelua, jonka aiot kustantaa itse vai onko sinulla B-lausunto Kelan tukemaan kuntoutuspsykoterapiaan. Jos olet hakeutumassa Kelan kuntoutuspsykoterapiaan, voit tutustua prosessiin täällä. Kela-psykoterapeutit löydät listattuna täältä. Terapiatalo Quussa ei toistaiseksi ole tarjolla Kelan tukemaa kuntoutuspsykoterapiaa. Tarjoamme kuitenkin koulutuspsykoterapiaa, jota tarjoavat psykoterapiakoulutuksessa olevat psykologimme. Voit tutustua koulutusterapiaan tarkemmin täällä.


Terapiatalo Quussa meillä on erityistä osaamista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuudesta, ja se on joillekin asiakkaillemme ollut syy valita juuri meidät. Tuotamme Terapiatalo Quussa transsensitiivistä lyhytterapiaa, johon voit hakeutua itsemaksavana asiakkaana tai maksusitoumuksella ollessasi asiakkaana HUS:n sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikalla. Transsensitiiviseen lyhytterapiaan voit tutustua täällä.


Entäs ne eri suuntaukset?

Kun etsit terapeuttia ja tutustut terapeuttien nettisivuihin, niin tulet huomaamaan, että erilaisia terapiasuuntauksia on monenlaisia. On kognitiivista, psykodynaamista, psykoanalyyttistä, voimavarakeskeistä, integratiivista, psykofyysistä, kognitiivis-analyyttistä, ratkaisukeskeistä ja niin edelleen. On hyvä idea varata tutustumistapaaminen ainakin parille eri terapeutille, jotta voit vertailla kokemuksia keskenään. Mikäli sinua kiinnostavat eri terapiamuotojen väliset erot tarkemmin, voit tutustua niihin esim. Minduu-palvelun sivuilla täällä. Quussa tarjoamme myös seksuaaliterapiaa, jossa voit työstää syvemmin seksuaalisuuden sekä esim. kehollisuuden ja ihmissuhteiden teemoja. Tutustu seksuaaliterapiaan täällä


Psykoterapiatutkimuksen piirissä on jo pitkään ollut tiedossa, että pääasiassa eri terapiasuuntauksilla ei ole hoidon tuloksellisuuden kannalta merkitystä. Siis; yksi terapiasuuntaus ei ole toista tehokkaampi. Kuitenkin, se millä on terapian mielekkyyden kannalta merkitystä, on se, että miten SINÄ asiakkaana uskot terapian toimivan? Millä logiikalla terapia auttaa? Sinun ei tarvitse tietää vastausta tähän, mutta ehkä tämä on kysymys, jonka voit tutustumistapaamisella esittää terapeuttiehdokkaallesi ja pohtia, miltä hänen vastauksensa sinusta tuntuu. Jos terapeuttiehdokkaan vastaus kuulostaa sinusta luonnolliselta, uskottavalta tai hyvin ymmärrettävältä, sellaiselta jonka haluaisit ostaa, niin kuuntele tätä tunnetta. Mikäli olet eri mieltä siitä, miten terapia voisi sinua auttaa, niin tuo se avoimesti esiin ja kysy, mitä terapeuttiehdokkaasi sinun lähestymiskulmastasi ajattelee. Keskustelu on paljolti se keino, jolla terapiassa työskennellään, joten tutustumistapaaminen on hyvä hetki harjoitella myös neuvottelua ja toisen näkökulman ymmärtämistä.


Kuuntele itseäsi

Sukupuoli-, seksuaali- tai muuhun vähemmistöön kuuluvana saatat pohtia, että miten terapeutti suhtautuu juuri sinun elämäsi keskeisiin asioihin. Saatat haluta tukea esimerkiksi juuri seksuaalista suuntautumistasi koskevaan asiaan tai toisaalta haluaisit vain varmistua, että saisit rauhassa puhua työyhteisösi ongelmista, ilman että seksuaalista suuntautumistasi vedetään turhaan mukaan terapiaan. Voit yksinkertaisesti kysyä terapeuttisi suhtautumista vähemmistöihin aivan suoraan ja kysyä esimerkiksi, mistä hänen osaamisensa sillä alueella on peräisin tai millainen hänen arvomaailmansa asian suhteen on.


Kun olet tutustumistapaamisella niin kuuntele tunteitasi. Miltä sinusta tuntuu puhua haastavistakin aiheista juuri tälle terapeutille? Mikäli olosi on luottavainen ja turvallinen, ja koet terapeutin olemuksen lämpimänä, niin siinä on jo keskeisiä hyviä merkkejä. Jos sinusta tuntuu, että tämä uusi ihminen pystyy ymmärtämään sinua ja koet olosi kuulluksi, niin siinä on lisää hyviä merkkejä.


Käynnin jälkeen voit pohtia esimerkiksi sitä, että millainen olo kehossasi on tapaamisen jälkeen. Onko olosi helpottunut, huojentunut tai jollain tapaa kevyempi tai tyytyväinen? Koetko jollain tapaa uhattua oloa tai oletko jännittynyt tai stressaantunut? On tavallista, että uudelle ihmiselle oman elämän asioiden avaaminen on energiaa vievää ja jännittävää, mutta on terapeutin tehtävä huolehtia, että pystyt lähtemään käynniltä kohtalaisen rauhallisin mielin, vaikka ette koskaan enää tapaisikaan. Kiinnitä hieman huomiota myös siihen, että pystyikö terapeutti jollain lailla tarjoamaan uutta näkökulmaa tai haastamaan sinua. On varmasti mukavaa ja rentoa, jos pystyitte juttelemaan kuin ystävät tuopin äärellä rennosti, mutta mieti tarvitsetko ammattilaisen apua muutokseen vai kuuntelevaa ystävää.


Kirjoittanut Maarit Grönroos